Закъснение/ анулиране на полети
Какво да направим, ако полетът ни е забавен или отменен?
Закъснения и анулирания на полетите наистина се случват, но това не означава, че трябва да ги приемете. Можем да Ви информираме за Вашите права като пътник на авиокомпания, когато пътуването Ви не протича по план.
Закъснение на полета в рамките на ЕС
Ето стъпките, които трябва да следвате, когато имате полет в рамките на ЕС, чието излитане е отложено:
Запазете бордната си карта и всеки друг документ за пътуване.
Ако нямате бордна карта, използвайте всеки друг документ за пътуване, който има референтен номер на резервацията. Този номер се дава от авиокомпанията при резервация на Вашия полет и представлява шестцифрен код, който може да съдържа както цифри, така и букви.
Разберете причината за закъснението на полета.
Колкото по-конкретна е причината, толкова по-добре. Ако Ви кажат, че това се дължи на „експлоатационни обстоятелства“ или „недостатъци в безопасността на полета“, поискайте допълнителна информация. Тази информация ще Ви бъде полезна, ако решите да поискате обезщетение по-късно.
Запишете реалното време на пристигане в крайната дестинация.
Времето за пристигане не е, когато колелата докосват земята, а когато самолетът е на портата за кацане и вратата се отваря. Ако сте закъснели повече от три часа, може да имате право на обезщетение.
Поискайте авиокомпанията да покрие Вашите ястия и напитки.
Ако трябва да останете на летището по-дълго от планираното, в зависимост от закъснението на полета и разстоянието, авиокомпанията е длъжна да Ви предложи храна и напитки, като по този начин намалява неудобството Ви. Разбира се, това не е само знак за добро отношение, но в някои случаи дори се изисква.
Не подписвайте нищо и не приемайте предложения, които могат да Ви лишат от правата.
Тези оферти включват купони за бъдещо пътуване или други подаръци. Може да звучат примамливо, но в действителност по-късно може да загубите правата си за допълнително обезщетение.
Ако имате закъснение на полет повече от 5 часа или е анулиран полета.
Ако не желаете да продължите пътуването си, има възможност да Ви бъде възстановена пълната цена на билета, както и да Ви бъде осигурен безплатен трансфер до първоначалната точка на Вашето пътуване, ако е необходимо.
Поискайте авиокомпанията да Ви осигури настаняване в хотел
Ако се наложи да останете на летището за една нощ, в очакване на алтернативен полет до Вашата дестинация, авиокомпанията е длъжна да покрие всички разумни разходи, свързани с престоя Ви и трансфера от и до летището, ако е необходимо.
Запазете разписки за плащания на допълнителни разходи, свързани със забавянето
Независимо дали става въпрос за предплатена резервация, хотел, наем на кола или някакви други непредвидени разходи, пътниците на международни полети – дори в рамките на ЕС може да успеят да възстановят тези разходи, ако са причинени от закъснение на полета.
Проверете дали забавянето на полета отговаря на условията за обезщетение
Искате да научите повече? Разберете всички подробности относно закъсненията на полетите в ЕС и научете още повече за правата си като пътник на авиокомпания.
Отмяна на полети в ЕС. Какви стъпки да предприемете.
Ето стъпките, които трябва да предприемете, ако имате полет до или от Европейския съюз, чието заминаване е отменено неочаквано:
Запазете бордната си карта и всеки друг документ за пътуване.
Ако нямате бордна карта, използвайте всеки друг документ за пътуване, който има референтен номер на резервацията. Този номер се дава от авиокомпанията при резервация на Вашия полет и представлява шестцифрен код, който може да съдържа както цифри, така и букви.
Разберете причината за отмяна на полета.
Колкото по-конкретна е причината, толкова по-добре. Ако Ви кажат, че това се дължи на „експлоатационни обстоятелства“ или „недостатъци в безопасността на полета“, поискайте допълнителна информация. Тази информация ще Ви бъде полезна, ако решите да поискате обезщетение по-късно.
Поискайте алтернативен полет за Вашия трансфер или възстановяване.
Ако не желаете да продължите пътуването си, има възможност за възстановяване на сумата и трансфер с обратен полет до началната точка на Вашето заминаване, ако е необходимо.
Запишете времето на пристигане в крайната дестинация.
Времето за пристигане не се счита за времето, в което колелата на самолета докосват земята, а когато самолетът е на портата за кацане и вратата се отваря. В случай на трансфер до Вашата дестинация с алтернативен полет, Вашата компенсация се изчислява въз основа на общото Ви закъснение в сравнение с първоначално планираното време на пристигане.
Поискайте авиокомпанията да покрие Вашите храни и напитки.
Ако сте принудени да останете на летището по-дълго от планираното, авиокомпанията е длъжна да Ви предложи храна и напитки, като по този начин намалява неудобството Ви.
Не подписвайте нищо и не приемайте предложения, които могат да Ви лишат от правата.
Тези оферти включват бъдещи купони за пътуване или други подаръци. Може да звучат примамливо, но в действителност по-късно може да загубите правата си за допълнително обезщетение.
Поискайте авиокомпанията да Ви осигури настаняване в хотел.
Ако сте останали на летището за една нощ, в очакване на алтернативен полет до Вашата дестинация, авиокомпанията е длъжна да покрие всички разумни разходи, свързани с престоя Ви и трансфера от и до летището, ако е необходимо.
Запазете всички разписки за допълнителни разходи, свързани с отмяната на полета.
Независимо дали става въпрос за предплатена резервация, хотел, наем на кола или някакви други непредвидени разходи, пътниците на международни полети – дори в рамките на ЕС, може да имат възможност да възстановят тези разходи, ако са причинени от отмяна на полет или закъснение.
Проверете дали отмяната на Вашия полет отговаря на условията за обезщетение.
Искате да научите повече? Разберете всички подробности относно отмяната на полетите в ЕС и научете още повече за правата си като пътник на авиокомпания.